Jeg har skrevet om det før, og gjør det igjen. Media mÃ¥ slutte Ã¥ dra analogier til dataspill hver eneste gang det skjer noe grusomt ute i verden. Denne gangen terror-angrepet pÃ¥ Oslo – heller ikke denne gang noe bedre.

Det er helt forferdelig det som skjedde og jeg har ikke ord på hvor trist det gjør meg. Denne posten handler ikke om det som skjedde, men om medias sammenligning av vold og dataspill, og deres mangel på kunnskap!

Hvorfor skal journalistene gang pÃ¥ gang fortelle at «person X» spilte dataspill, og da særlig World of Warcraft? Hva i himmelens navn har et spill med 12-Ã¥rsgrense med Oslo-terror Ã¥ gjøre? Om media absolutt MÃ… dra analogier til dataspillene synes jeg de heller kan gjøre det mot de brutale spillene. WOW er ikke et brutalt spill! WOW er et spill for barn og voksne som minner mer om en tegnefilm, og pÃ¥ langt nær ikke et «krigsspill» som media gjerne vil ha det til!

PÃ¥ kveldsnytt NRK for et par dager siden vist de til og med «ingame» fra WOW pÃ¥ TV. Han som hadde innslaget referert ogsÃ¥ til ABBs foruminnlegg («epic feeling it was to finally kill Nefarion») pÃ¥ Blizzard sine sider og kom med noen endre mer flÃ¥sete bemerkninger der. Han hadde virkelig ikke peilig pÃ¥ hva han snakket om. Skjønner godt at folk misfortÃ¥r jeg, nÃ¥r tilsynelatende bedrevitere plaprer om et tema de overhodet IKKE har peilig pÃ¥.

I et annet tilfellet på vg.no nevner de også WOW som om det har medvirkende årsak til ABBs handling. Sukk!

NÃ¥r dette er sagt er det bra at det forskes profesjonelt pÃ¥ sammenhengen mellom dataspill og vold. Jeg er ganske sikker pÃ¥ at voldelige dataspill for NOEN kan virke negativt, men det betyr ikke at det er det som er den avgjørende faktoren for et ugjerning. NÃ¥r 96% av norske barn mellom 9 og 16 Ã¥r spiller dataspill (fra undersøkelsen ”Barn og digitale medier” fra 2010), og 11 millioner spiller wow (pÃ¥ verdensbasis) er sjansen «relativt» stor for at en pÃ¥grepet voldmann spiller data…
Blir jo nesten som Ã¥ si at gjerningsmannen drakk kaffe det – skal vi slutte Ã¥ drikke kaffe ogsÃ¥ da?!? Og hva med alle voldsfilmer? Er ikke de lenger farlige? Da videoutleie kom var det akkurat samme diskusjon! Det er glemt nÃ¥.

Siterer undersøkelsen «Barn og digitale medier»:

Glemmer viktige faktorer

Det finnes mange faktorer som kan spille inn. Familieforhold, venner, kjønn, psykiske problemer, genetikk og spesielle personlighetstrekk har kanskje større innflytelse på aggresjonsnivået enn innholdet i en virtuell virkelighet.

Ofte tar undersøkelsene av spillenes påvirkning lite hensyn til slike faktorer.

Hvordan kan man da vite om et en eventuell sammenheng skyldes at dataspill gir aggresjon, eller om personer som er aggressive på grunn av andre årsaker også har en tendens til å spille voldsspill?

kilder: forskning.no | vg.no | wow forums | nrk | brukte wow som skalkeskjul

Undersøkelsen ”Barn og digitale medier” fra 2010 viser at 96 prosent av norske barn mellom 9 og 16 år spiller dataspill


morten.knudsen

Se "om meg"

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Avatar placeholder